Lekcja38- czasowniki mocne i nieregularne (11)


pozwalać
lassen ließ gelassen ( haben )
du/ er/ sie/ es lässt

zulassen- zezwolić

Wieso hast du zugelassen, dass sie es gegessen hat? Dlaczego pozwoliłaś na to, że ona to zjadła?
Ich habe nicht zugelassen, dass sie mich ständig dirigiert. Nie pozwoliłam, żeby ciągle mną dyrygowała.
Sie hat mich nicht in Ruhe gelassen. Ona nie dawała mi spokoju.

biec
laufen lief gelaufen ( sein )
du läufst, er/ sie/ es läuft

Ich bin sofort ins Schlafzimmer gelaufen. Natychmiast pobiegłam do sypialni.
Wo ist sie wieder gelaufen? Gdzie ona znowu pobiegła?
Die Enkelkinder sind ganze Zeit in der Wohnung gelaufen. Wnuki cały czas biegały w mieszkaniu.

cierpieć
leiden litt gelitten ( haben )

Ich habe darunter sehr gelitten. Bardzo cierpiałam/ łem z tego powodu.
Frau Schmidt hat sehr lange gelitten bevor sie starb. Pani Schmidt bardzo cierpiała zanim umarła.
Sie haben sehr gelitten, als ihre Mutter gestorben ist. Oni bardzo cierpieli, gdy ich matka umarła

pożyczać
leihen lieh geliehen ( haben )

Ich habe Anna ein Buch geliehen. Pożyczyłam Ani książkę.
Ich verstehe immer noch nicht, warum hat sie es Ihnen nicht geliehen. W dalszym ciągu nie rozumiem dlaczego ona tego pani nie pożyczyła.

czytać
lesen las gelesen ( haben )
du liest, er/sie/ es liest

Als sie mich gerufen hat, las ich ein Buch. Gdy ona mnje zawołała czytałam książkę.
Wie lange hast du das Buch gelesen? Jak długo czytałaś książkę?
Haben deine Kinder gern gelesen? Czytały twoje dzieci chętnie?

Jak tworzyć czas przeszły Perfekt znajdziecie na stronie http://kasiaperla.blogspot.de/2017/12/czas-przeszy-perfekt.html?m=1.

O czasie przeszłym Imperfekt napisałam na stronie http://kasiaperla.blogspot.de/2018/01/czas-przeszy-imperfekt-prateritum.html?m=1.

Powodzenia w nauce. Przypominam, że listę czasowników nieregularnych podaję już od dłuższego czasu. Wszystkie lekcje znajdziecie na blogu http://kasiaperla.blogspot.com .
Jak poruszać się po blogu i szukać pozostałych lekcji dowiecie się z posta poleconego widocznego na stronie głównej ( https://kasiaperla.blogspot.de/2018/01/modernizacja-bloga.html?m=1 ).

Zapraszam!!!

Komentarze