Przejdź do głównej zawartości

Posty

Demencja- objawy, postępowanie

Każdy z nas miał z pewnością już do czynienia z tą chorobą. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, jak objawia się demencja. Symptomy tej choroby to nie tylko zapominanie o wydarzeniach i gubienie przedmiotów. Chociaż są to być może najczęściej spotykane objawy. Najbardziej znane przez laików. Oznak, że osoba starsza cierpi na demencję, jest mnóstwo. U poszczególnych osób mogą się powtarzać z rożnym nasileniem. Miałam do tej pory dwunastu demencyjnych pacjentów. U każdego choroba wyglądała zupełnie inaczej. Aczkolwiek niektóre zachowania się powtarzały. Objawy i przykłady z życia wzięte: Zapominalstwo To najbardziej znany objaw tej choroby. Dla wielu osób jedyny jaki znają. Początkowo osoba starsza zapomina, co się wydarzyło kilka tygodni wcześniej. Nie pamięta wydarzeń nieco oddalonych od teraźniejszości. Z czasem zaczyna zapominać, co było wczoraj, dzisiaj, przed godziną, 15 minut wcześniej. W końcu dochodzi do tego, że nie wie, co wydarzyło się minutę wcześniej.  Prz

Lekcja19, Czas przeszły Imperfekt (Präteritum)

Dzisiaj nauczymy się kolejnego czasu przeszłego- Imperfekt . Z lekcji nr 15 znamy już zasady tworzenia czasu Perfekt ( link do lekcji z czasem Perfekt: http://kasiaperla.blogspot.de/2017/12/czas-przeszy-perfekt.html?m=1  . Jest on częściej stosowany w języku mówionym. Natomiast czas przeszły Imperfekt używamy często w języku pisanym- opowiadaniach, bajkach, opisując wydarzenia i sytuacje, które miały zdarzenie w przeszłości, nie mające związku z teraźniejszością. CZASOWNIKI REGULARNE Do tematu czasownika dodajemy końcówkę – te. W ten sposób powstaje 1. i 3. osoba liczby pojedynczej. Do pozostałych form osobowych dodajemy końcówki tak jak w czasie teraźniejszym. Jak tworzyć temat czasownika oraz o końcówkach osobowych pisałam w lekcji nr 13. Jeśli ktoś chce się zapoznać z tematem podaje link: https://kasiaperla.blogspot.de/2017/12/czasowniki-sabe-odmiana-czasownikow.html?m=1 Czasowniki z tematem kończącym się na – d, - t lub grupa samogłoskową kończącą się na – m, - n otrzy

Lekcja18, czasowniki mocne i nieregularne (3)

Okres Świąt i wielkiego zamieszania ( również pod względem uczuciowym ) jest już za nami. Czas powrócić do normalności. Czas na kolejną lekcję. Czy pamiętacie po co uczymy się trzech form czasowników? Trzecia forma potrzebna jest nam do tworzenia czasu przeszłego Perfekt. Jeśli ktoś chce powtórzyć zasady tworzenia czasu Perfekt zapraszam do lekcji nr 15 ( http://kasiaperla.blogspot.de/2017/12/czas-przeszy-perfekt.html?m=1  ). Wszystkie lekcje znajdziecie na pasku bocznym pod etykietą „ język niemiecki”. Zapraszam do powtórki i do nauki na bieżąco. smażyć braten- briet- gebraten ( haben ) du brätst er/ sie/ es brät Wie lange hast du die Hähnchenkeulen gebraten? Jak długo smażyłaś udka z kurczaka? Hast du die Hähnchenkeulen in der Pfanne gebraten oder im Bachoffen gebacken? Smażyłaś udka z kurczaka na patelni, czy piekłaś w piekarniku? Ich habe Maultaschen geschnitten und dann leicht eingebraten. Pocięłam Maultaschen ( niemieckie pierogi ) i potem lekko podsmażyłam.